Recensies

Een vertrapte grond een heidegrond een bezette stad

“Brouwer is kampioen ruimte scheppen in muziek en ook nu weet zij de tekst van Paul van Ostaijen optimaal over het voetlicht te brengen. Spaarzaam geïnstrumenteerd, met spannende interventies van een gitaar, een baritonsaxofoon en een harmonium, brengt zij diens zwartgallige gedicht tot leven.”

Thea Derks

Radio4

een vertrapte grond een heidegrond een bezette stad

Ik maak wat ik zelf wil horen
Componist Anke Brouwer schreef het stuk een vertrapte grond een heide grond een bezette stad dat vrijdag tijdens De Vrijdag van Vredenburg in première ging.

“Ik componeer om te creëren, om iets te scheppen. Ik ben altijd op zoek naar die kick van het maken, het is een innerlijke drive. Ik kan me niet voorstellen dat er ooit een moment komt dat ik geen stukken meer zal schrijven. In eerste instantie denk ik alleen aan de muziek, pas tegen het einde van mijn compositie bedenk ik me hoe het over gaat komen in de zaal. Ik schrijf voor een anonieme luisteraar. Iedere luisteraar is weer anders, dus ik ga uit van wat ik zelf graag zou willen horen.”

Anke Brouwer

,,De dag van de première heb ik voor mijn twee kinderen gezorgd, waardoor de spanning een beetje naar de achtergrond verdween. Natuurlijk was ik er wel mee bezig, maar dit keer was ik niet echt zenuwachtig. Ik had vertrouwen in het stuk en de fantastische bezetting die mijn compositie tot uitvoer bracht. Het bleek terecht: ik was na afloop zeer tevreden. “

,,Ik heb me laten inspireren door het gedicht Vers 6 uit de bundel De feesten van angst en pijn van Paul van Ostaijen. Zijn werk heeft mij persoonlijk geraakt en ik heb die emoties proberen te verklanken in mijn compositie. Het is een gevoelig en rauw gedicht, dus ik heb gekozen voor eenvoudige, veelal eenstemmige koorpartijen. Het emotioneel zwaarste punt ligt in de solo bariton.”

,,Componeren draait om het overbrengen van emoties en dat lukt niet altijd even goed. Dat vind ik moeilijk, maar maakt ook dat je nooit stopt. Je wilt jezelf verbeteren, obstakels overwinnen en de luisteraar overtuigen.”

NRC Handelsblad

NRC Handelsblad

Zwavel, Was en Suiker

8 juni 2009

Kees Arntzen: “Korte composities van vrienden en ex-leerlingen (van Louis Anderiessen, red.) vertoonden enerzijds een hoog schuifdeurgehalte, maar ook de wil en durf om te blijven experimenteren en zaken aan de orde te stellen. De multi-mediale uitvoering van ‘Zwavel, Was & Suiker’ van beeldend kunstenaar Carel Kuitenbrouwer en het componistenduo Brouwer/Padding was daar een overtuigend voorbeeld van.”

Trouw

La Commedia

20 juni 2008

OPERA REVIEW
La Commedia – Louis Andriessen

“(…) In the pit, strident winds, brass and pounding percussion dominated a handful of strings to form what Hartley dubbed “The Terrifying Orchestra of the 21st Century.” Expert amplification of solo singers and small chorus, along with superb electronic effects by Anke Brouwer, contributed a high-tech aura to the sound. (…)”

Los Angelos Times,

FreeZzz

26 juli 2001

CD bespreking
Time Signals – recorder music from the Netherlands. Amsterdam Loeki Stardust Quartet. Opmerkelijke combinatie van zestiende- en twintigste-eeuwse blokfluitmuziek. Vooral de mix van live gespeelde en elektronisch bewerkte blokfluitklanken in FreeZzz van Anke Brouwer zijn bij vlagen duizelingwekkend.

De Volkskrant

Agenda

19 maart 2023

Lamento - Transparant, Nederlands Studenten Kamerkoor, o.l.v. Béni Csillag Amsterdam, Dominicuskerk - 20:15

18 maart 2023

Lamento - Transparant, Nederlands Studenten Kamerkoor, o.l.v. Béni Csillag Utrecht, Geertekerk - 20:15

17 maart 2023

Lamento - Transparant, Nederlands Studenten Kamerkoor, o.l.v. Béni Csillag Den Haag, Paleiskerk 20:15

12 maart 2023

Lamento - Transparant, Nederlands Studenten Kamerkoor, o.l.v. Béni Csillag Groningen, Nieuwe Kerk - 15:30

11 maart 2023

Lamento - Transparant, Nederlands Studenten Kamerkoor, o.l.v. Béni Csillag Wageningen, Grote Kerk - 20:15

10 maart 2023

Lamento - Transparant, Nederlands Studenten Kamerkoor, o.l.v. Béni Csillag Nijmegen, Antonius van Paduakerk - 20:15